Zelena javna nabava uredskog materijala
Kriteriji (mjerila) za zelenu javnu nabavu u EU osmišljeni su tako da javnim tijelima olakšaju kupnju roba, usluga i radova sa smanjenim utjecajem na okoliš.
Kriteriji su podijeljeni na kriterije odabira, tehničke specifikacije, kriterije za dodjelu ugovora i klauzule o izvršenju ugovora.
Dvije su vrste kriterija:
- Osnovna mjerila — koja su osmišljena kako bi se omogućila jednostavna primjena zelene javne nabave, usmjerena na ključna područja utjecaja proizvoda na okoliš, a njihov je cilj održati administrativne troškove trgovačkih društava na najnižoj mogućoj razini
- Sveobuhvatna mjerila — koja uzimaju u obzir više aspekata ili više razine utjecaja na okoliš i upotrebljavaju ih javna tijela koja žele dodatno podržati ciljeve zaštite okoliša i inovacije
Vlada Republike Hrvatske je Odlukom o zelenoj javnoj nabavi u postupcima središnje javne nabave (NN 49/2021) obvezala Središnji državni ured za središnju javnu nabavu na korištenje mjerila zelene javne nabave u postupcima središnje javne nabave kao dio tehničkih specifikacija i/ili kriterija za odabir ponuda u svim postupcima središnje javne nabave koje provodi, a u mjeri u kojoj je to u skladu s tehničkom prikladnošću, financijskim mogućnostima korisnika, širom održivošću i dovoljnom razinom tržišnog natjecanja.
Navedena obveza prvenstveno se odnosi na nabavne kategorije: uredski materijal, potrošni materijal, računala i računalna oprema, motorna vozila i opskrba električnom energijom.
Razgovarali smo s Valentinom Turkalj, načelnicom Sektora za pripremu postupaka i upravljanje nabavnim kategorijama Središnjeg državnog ureda za središnju javnu nabavu o zelenoj javnoj nabavi te učinku Odluke na pojedine postupke kao i o nabavi ispisnih uređaja, tonera i potrošnog materijala koja je netom dovršena.
- 1. Odluka o zelenoj javnoj nabavi je u primjeni već nekoliko godina. Koja su vaša iskustva u primjeni Odluke o zelenoj javnoj nabavi i smatrate li da bi se ista trebala/ mogla proširiti i na druge nabavne kategorije?
Odluka o zelenoj javnoj nabavi potvrdila je već postojeću pozitivnu praksu Središnjeg državnog ureda u nastojanjima da se postupci nabave što više ozelene. Naime, Središnji državni ured je i prije donošenja Odluke primjenjivao zelene kriterije u postupcima nabave gdje god je to bilo primjenjivo. Prostora za proširenje na druge nabavne kategorije naravno ima te se i očekuje da će se u tom smjeru Odluka ažurirati ili uskoro donijeti nova. Resorno ministarstvo je po obvezi iz odluke obradilo podatke o uštedama u emisijama CO2, a SDUSJN je objavio izvještaj kako i u kojim nabavama je primjeno zelene kriterije.
- 2. Na koje kategorije, a koje SDUSJN klasično nabavlja, bi bilo dobro proširiti primjenu Odluke o zelenoj javnoj nabavi i zašto?
Slično kako sam već prethodno navela, Središnji državni ured već sada primjenjuje zelena mjerila u nabavnim kategorijama gdje god je to moguće, a uvijek uzevši u obzir i druge okolnosti koje definiraju pristup središnjoj nabavi. Tako je npr. u postupcima za uslugu čišćenja u kriteriju za odabir ponude uveden kriterij kvalitete korištenje sredstava za čišćenje s EU Ecolabel oznakom. S obzirom na nabavne kategorije koje su u nadležnosti Središnjeg državnog ureda primjena Odluke o zelenoj javnoj nabavi može se proširiti na nabavne kategorije kao što su usluge čišćenja, pneumatici za motorna vozila te usluga ispisa jer naručitelj u takvom postupku ustvari unajmljuje uređaje za koje propisuje tehničke specifikacije. Spomenute nabavne kategorije pogodne su i iz razloga što za njih postoje objavljena EU zajednička mjerila za zelenu nabavu.
- 3. Možete li opisati izazove prilikom pripreme dokumentacije o nabavi, prilikom pregleda i ocjene ponuda, ali i prilikom izvršenja Ugovora s kojima ste se susreli prilikom uvođenja mjerila zelene javne nabave u postupke središnje javne nabave te na koji način ste ih riješili?
Kao što svatko tko se bavi javnom nabavom zna, dobro pripremljena dokumentacija o nabavi olakšava svaki daljnji korak u procesu nabave i izvršavanja sklopljenog ugovora o javnoj nabavi. Do sada najveći izazov s kojim smo se susreli je prevesti predložene kriterije i mjere u EU zajedničkim mjerilima na „jezik“ dokumentacije o nabavi, a u tome najveću pažnju posvetili smo propisivanju dokaza koje ponuditelji dostavljaju. Prema do sada provedenim nabavama, uz napomenu da je bilo i žalbi na dokumentaciju i odluke o odabiru, u dijelovima gdje je bilo žalbenih navoda vezanih za način dokazivanja i s time poveznim traženjima, možemo reći da smo uspješno primijenili EU kriterije u našim hrvatskim dokumentacijama o nabavama te je i u slučajevima žalbi DKOM takve žalbene navode odbijao. Obzirom na dokumentaciju koja je tako sastavljena, pregled i ocjena ponuda ne predstavljaju izazov. Što se tiče izvršenja ugovora o nabavi Središnji državni ured osnažuje svoje kapacitete te vidimo prostora za još bolju kontrolu i nadzor izvršenja ugovora.
- 4. Možete li nam opisati koje ste kriterije i mjerila za zelenu javnu nabavu koristili u posljednjoj uspješno provedenoj središnjoj javnoj nabavi ispisnih uređaja, tonera i potrošnog materijala?
Ovog proljeća uspješno je dovršen prvi postupak nabave ispisnih uređaja kod kojeg je kao kriterij za odabir ponude korišten trošak životnog vijeka. U modelu koji je za potrebe ovog konkretnog postupka prilagođen iz modela koji se može preuzeti sa internetskih stranica EU zelene javne nabave elementi troška životnog vijeka su između ostalih cijena električne energije, tipična tjedna potrošnja energije, vrsta i kapacitet tonera, te vrsta i kapacitet potrošnog materijala. Ponuditelji su u navedeni model imali priliku unositi modele tražene robe i ostale parametre te vidjeti koju konačnu cijenu model izračunava. Uz navedeni model troška životnog vijeka koji je u novom EOJN RH bio postavljen umjesto klasičnog troškovnika, za odabir ponude su još definirani kriteriji kvalitete, a ti su bili proizvođačko jamstvo i zbrinjavanje istrošenih tonerskih spremnika i potrošnog materijala.
- 5. U predmetnoj nabavi ste za nekoliko grupa (npr . 2, 3, 4, 5 i druge) koristili kao jedan od kriterija za odabir ekonomski najpovoljnije ponude „Zbrinjavanje“. Koja je osnova za odabir istog odnosno na koji način je isto sukladno članku 285. ZJN 2016.?
Ideja za navedeni kriterij pronađena je u EU mjerilima zelene nabave za opremu za izradu slika, potrošni materijal i usluge ispisa, pod šifrom TS21. U ovom prijedlogu mjerila za tehničke specifikacije govori se o sustavu preuzimanja za uloške i spremnike i registraciju otpadne električne i elektroničke opreme. Središnji državni ured je ovaj predloženi uvjet za tehničku specifikaciju, koji bi da je ostao kod tehničkih specifikacija bio obvezan, primijenio kao kriteriji odabira ponude, te je tako ostalo ponuditeljima na izbor da ako se obvežu na organizaciju zbrinjavanja, time dobivaju bodove i tu dodatnu uslugu obavljaju tijekom trajanja okvirnog sporazuma, tj. ugovora. Sami ponuditelji ne moraju biti registrirani za zbrinjavanje takvog otpada, već je na njima samo obveza prikupljanja takvih istrošenih spremnika, a organizacija može biti i takva da angažiraju trgovačko društvo ovlašteno za zbrinjavanje otpada. Navedeni kriterij jasno je povezan s predmetom nabave, nije diskriminirajući i nema takav način dokazivanja koji bi bio otežavajući ili odvraćajući za gospodarske subjekte.
- 6. Koje buduće izazove u provedbi plana nabave za 2024. godinu očekujete?
Na prvom mjestu je još uvijek stjecanje prakse u radu novog Elektroničkog oglasnika. Nama se je kao središnjem tijelu za javu nabavu, za sada jedinom sa takvom registracijom u EOJN-u, promijenila procedura rada u procesima središnje javne nabave upravo radi novog EOJN-a. To smo osjetili već kao naručitelj koji je bio dio pilot faze. Proces planiranja središnje nabave uvjetuje radnje kojih prije nije bilo, a naravno, isto utječe i na procese kod naših korisnika središnje javne nabave kojih u sedam nabavnih kategorija ima preko 550. EOJN je također promijenio svoju arhitekturu i u dijelu objave rezultata nabave, odnosno unosa ugovora pojedinačnih korisnika i objave tih podataka. Zatim je tu uvijek utjecaj nove pravne prakse iz područja javne nabave na sve postupke koje Središnji državni ured planira. I zaključno, Središnji državni ured ove godine provodi postupke za sve nabavne kategorije iz područja energije, kako mi to nazivamo, a to su gorivo, električna energija i prirodni plin. Nadamo se uspješnom sklapanju okvirnih sporazuma sa što povoljnijim cijenama.