Tampere je po veličini treći grad u Finskoj. Grad je usvojio Uredbu za postizanje ugljične neutralnosti do 2030. godine i bio je glavni provoditelj projekta održivih susjedstava (KIEPPI), koji je financirala Europska unija. Kao dio projekta KIEPPI i u skladu s Uredbom za 2030. godinu, Tampere je želio primijeniti pristup kružne ekonomije na infrastrukturni projekt. Godine 2021., Gradski odjel za izgradnju i održavanje gradske okoline Tampere objavio je da će obnova Yliopistonkatua, glavne prometnice u gradu, usvojiti novi postupak nabave kružne ekonomije. Ovaj pristup bio je jedinstven s obzirom na nedostatak prethodnih primjera nabave kružne ekonomije u infrastrukturi. Projekt je bio prvi takve vrste u Finskoj.
Ciljevi nabave
Grad je vidio priliku da projektom Yliopistonkatu transformira funkcioniranje šireg tržišta. Cilj nabave bio je promovirati Tampereove ciljeve održivosti i kružne ekonomije na komercijalno profitabilan način, optimizirati trajanje projekta i minimizirati neugodnosti uzrokovane gradilištem u urbanom okruženju.
Kriteriji
U modelu rada dizajna i gradnje (D&B), odabrani izvođač imenovan je da projektira i zatim izvede radove opisane u ugovoru. Grad Tampere smatrao je model D&B korisnim budući da planiranje, izgradnja i tehničko definiranje ulične izgradnje više nisu ovisili o unutarnjim resursima, znanju i iskustvu grada. Umjesto toga, nabava D&B-a imala je za cilj:
- Iskoristiti znanje, iskustvo i sposobnosti privatnih aktera kako bi se postigli ciljevi kružne ekonomije grada.
- Omogućiti poslovanje u skladu s ciljevima kružne ekonomije i na temelju povratnih informacija iz tržišnih dijaloga.
- Skratiti vrijeme projekta, minimizirati dodatne ili promjene u radu i poboljšati proračun.
- Poboljšati znanje o učinkovitim modelima rada i novim tehničkim mogućnostima za dizajn i izgradnju.
Nakon definiranja početnih kriterija, Naručitelj je sudjelovao u tržišnim dijalozima kako bi objasnio ciljeve nabave kružne ekonomije i održivosti i započeo dublju raspravu s potencijalnim ponuditeljima.
Predmet ugovora
Ovaj ugovor o izgradnji D&B Yliopistonkatua uključivao je radove na izgradnji prometnice i radove na rasvjeti.
Kriteriji odabira
Ponuđači su trebali naznačiti postojanje sljedećeg, pri čemu je jedan (1) bod dodijeljen za odgovor “da”:
- Certificirani sustav upravljanja okolišem.
- Barem jedna referenca prethodno završenog projekta s recikliranim materijalom.
Tehničke specifikacije
Očekivalo se da odabrani izvođač podrži ciljeve učinkovitosti resursa i ugljične neutralnosti Grada Tamperea. Među tehničkim specifikacijama uključenim u Kriterije zelene javne nabave EU-a za projektiranje, izgradnju i održavanje cesta (2016), proizvodnja otpada tijekom iskapanja, izuzev otpada od građevinskih i rušilačkih radova, trebala bi biti zabilježena. Trebao je biti pripremljen Plan upravljanja materijalima iskopa i tla kako bi se uspostavili sustavi za zasebno prikupljanje:
- Iskopani materijali rezultat iskapanja (primjerice priprema terena i niveliranje, temelj, podrum i iskop rova), obično tlo i kamenje, uključujući i podzemlje.
- Površinski sloj tla.
Zatvorena ponovna uporaba na licu mjesta za iskopane materijale i površinski sloj tla trebala bi se maksimizirati prema rezultatima procjene ugljičnog otiska ili performansi LCA (kriterij B14). Zasebno prikupljanje iskopanih materijala za ponovnu uporabu, recikliranje i oporabu trebalo bi poštivati hijerarhiju otpada u Direktivi 2008/98/EZ.
Prije početka gradnje, ponuđači su trebali dostaviti dokaz usklađenosti s cijelim nizom tehničkih dokumenata Grada Tamperea.
Kriteriji dodjele
Sukladno dokumentaciji o nabavi, bodovi su dodijeljeni prema sljedećim kriterijima:
- Smanjenje količine otpada
a. Materijali zemlje ili kamena nastali tijekom provedbe ugovora koriste se na mjestu porijekla. Bodovi dodijeljeni na temelju postotka recikliranih materijala korištenih u odnosu na ukupnu količinu mase:
- 6 bodova: barem 70%
- 4 boda: barem 50%
- 2 boda: barem 30%
b. Višak tla nastao ugovorom koristi se izvan ugovora. Bodovi dodijeljeni na temelju postotka recikliranih materijala korištenih u odnosu na ukupnu količinu mase:
- 3 boda: barem 70%
- 2 boda: barem 50%
- 1 bod: barem 30%
- Očuvanje prirodnih resursa
a. Reciklirani materijali izvan projekta koriste se u projektu. Bodovi dodijeljeni na temelju postotka recikliranih materijala korištenih u odnosu na ukupnu količinu mase:
- 3 boda: barem 70%
- 2 boda: barem 50%
- 1 bod: barem 30%
b. Postotak recikliranog asfalta u asfaltnim mješavinama korištenim u projektu. Bodovi dodijeljeni na temelju postotka recikliranih materijala korištenih u odnosu na ukupnu količinu mase:
- 3 boda: barem 70%
- 2 boda: barem 50%
- 1 bod: barem 30%
- Smanjenje ostalih ekoloških utjecaja
a. Vozila i oprema korišteni u projektu ispunjavaju odgovarajuće emisijske standarde:
- 3 boda: vozila najmanje Euro 6, oprema najmanje Faza 4
- 2 boda: vozila najmanje Euro 5, oprema najmanje Faza 3B
- 1 bod: vozila najmanje Euro 5, oprema najmanje Faza 3A
Kako bi osigurali transparentnost postupka javne nabave i provedbe Ugovora, Naručitelj je provedbu pratio pomoću Izvješća o oporavku materijala (Mass economy Excel). Naručitelj je pratio sve mase generirane ili korištene ugovorom i ocjenjivane su prije i tijekom ugovora.
Kriteriji ekonomski najpovoljnije ponude
Ponude su ocijenjene prema kriteriju ekonomski najpovoljnije ponude (ENP):
30% kvalitete i 70% troškova, na temelju sljedećih izračuna:
- Cijena (najniža dana vrijednost/ponuđena vrijednost) x 70
- Kvaliteta (ponuđena vrijednost/najviša dana vrijednost) x 30
“Bodovi kvalitete” distribuirani su prema ciljevima nabave.
Rezultati
Ukupna vrijednost ugovora bila je 1.672.072,50 eura za projektiranje i izgradnju Yliopistonkatua tijekom jedne godine. Ugovor je dodijeljen 13. rujna 2021.
Nabava je objavljena u lipnju 2021. putem Hilme, otvorene platforme za nabavu koja se široko koristi u Finskoj. Tvrtke su mogle komentirati nove kriterije kružne ekonomije prije podnošenja svoje prijave. Za pitanja su bila dopuštena 4 tjedna, a rok za podnošenje bio je 17. kolovoza 2021. Ugovorna vlast primila je 3 ponude i sve tri ponude bile su sposobne zadovoljiti kriterije održivosti.
Ovaj uspjeh odražavao je poruku dobivenu iz prethodnog niza intervjua provedenih s utjecajnim infrastrukturnim akterima: infrastrukturne tvrtke bile su spremne implementirati kriterije kružne ekonomije, ali su čekale poboljšani proces nabave. Pobjednička ponuda podnesena je od strane tvrtke Turtolan Kaivin Ltd i bila je najambicioznija ponuda, kako ekonomski tako i prema ciljevima kružne ekonomije.
Ekološki utjecaji
Turtolan Kaivin Ltd obećao je ponovnu uporabu barem 70% materijala generiranih na mjestu porijekla i uporabu viškova generiranih ugovorom izvan ugovora barem 70%. To znači ponovnu uporabu umjesto odlaganja sirovina (kamen, šljunak itd.) iskopanih prilikom otvaranja ulice i osiguranje da materijali koji ne ispunjavaju zahtjeve trenutačnog gradilišta budu korišteni u drugim, manje zahtjevnim projektima. Tvrtka se također obvezala koristiti do 50% preostalih recikliranih materijala izvan ugovora. Maksimalna količina recikliranog asfaltnog materijala bila je 50% od ukupne upotrijebljene količine asfalta i praćena je putem Izvješća o oporavku materijala tijekom cijelog projekta.
Prema Tehničkom izvješću za Kriterije zelene javne nabave EU-a za dizajn, izgradnju i održavanje cesta, u sve komponente ciklusa života ceste mogu se uključiti veliki broj ekoloških utjecaja. Tijekom faze izgradnje, proizvodnja materijala i prijevoz imaju najveće ekološke utjecaje. Ti utjecaji uključuju potrošnju neobnovljivih resursa, globalno zatopljenje, acidifikaciju, fotokemijsko stvaranje ozona i eutrofikaciju. Stoga je korištenje recikliranog materijala i opreme s niskim emisijama na ključnoj prometnici poput Yliopistonkatua generiralo pozitivne ekološke utjecaje.
Naučene lekcije
- Razvoj infrastrukturnog projekta poput izgradnje Yliopistonkatua zahtijevao je više vremena i suradnju različitih stručnjaka nego uobičajeni postupak natječaja. U skladu s člankom 40. Direktive EU-a 2014/24/EU o javnoj nabavi (Istraživanje tržišta), ugovorna vlast provela je opsežne intervjue s tvrtkama prije dizajniranja kriterija nabave. Intervjui i sastanci bili su važni za razumijevanje stanja industrije.
- Nakon razvoja kriterija, informativni sastanci s potencijalnim ponuditeljima bili su bitni kako bi se objasnili ciljeve održivosti i novo razvijene kriterije kružne ekonomije tvrtkama. Grad Tampere mogao je opisati svoje potrebe i zahtjeve dok su dobavljači mogli komentirati, postavljati pitanja i tražiti pojašnjenja.