1. Gospođo Galić – Poljarević, za početak možete li nam ukratko predstaviti Saponiu, njezinu misiju i ključne vrijednosti koje vas vode u poslovanju?
Teško je sažeti 130 godina rada ukratko, ali možda upravo ta brojka najbolje govori o inovativnosti, kvaliteti, stručnosti te društveno odgovornom poslovanju naše tvrtke. Naša misija je podizanje kvalitete življenja u području održavanja higijene u domaćinstvima te kvalitete provođenja procesa čišćenja i dezinfekcije u B2B segmentu. Ono što je ključno, u svakom projektu je imperativ racionalno korištenje resursa, smanjenje utjecaja na okoliš i pozitivan utjecaj na zajednicu.
2. Saponia danas ima širok spektar proizvoda s EU Ecolabel certifikatom – od sredstava za čišćenje do deterdženata za pranje posuđa. Možete li nam opisati kako je tekao proces certificiranja za ove različite skupine proizvoda i koji su bili najveći izazovi na tom putu?
Mi smo započeli s projektom EU Ecolabel u statusu „radno“ od davne 2014. godine sudjelovanjem na workshop-u u organizaciji TAIEX programa kada smo se educirali na ovu temu, nakon kojeg je krenulo istraživanje. Razvojno smo započeli 2016. godine, a prvi certifikat nam je dodijeljen 2019. godine. Bili smo prvo hrvatski proizvođač EU Ecolabel proizvoda iz segmenta sredstava za čišćenje i ručno pranje posuđa. Iz ove perspektive bi rekla da je, u odnosu na druge naše projekte, najizazovnije bilo upravo donošenje odluke o pokretanju postupka certifikacije. Naime, mi smo tvrtka u privatnom vlasništvu i svaki projekt mora imati svoje ekonomsko opravdanja, a bili smo svjesni da tržište u tom trenutku nije bilo svjesno značaja proizvoda s oznakom EU Ecolabel. No, isto tako smo svjesni da leaderi moraju biti pioniri, a Saponia zaista to i je. Leader u Adria regiji, a kroz svoju povijest i danas, nebrojeno puta pionir i edukator tako da je bio logičan slijed da i u ovom području „utabamo“ nove staze.
3. Jesu li kupci prepoznali razliku između standardnih proizvoda i onih s EU Ecolabel oznakom? Koji brendovi ili proizvodi iz zelene linije bilježe najveći interes?
Možda će čudno zvučati ali, bio nam je glavni zadatak da ne prepoznaju razliku. Percepcija javnosti je u početku bila da su to „slabiji“ proizvodi što nam je bila otegotna okolnost, posebno u B2B segmentu. Razvojno su postavljena dva ključna zahtjeva: ispuniti propisane kriterije definirane od strane nadležnih tijela i razviti formulacije čija će kvaliteta tj. učinkovitost biti minimalno na razini konvencionalnih proizvoda. Benefiti EU Ecolabel proizvoda našim su potrošačima vidljivi eventualno kroz ambalažu dok su svi drugi elementi utjecaj na okoliš koji su dokazani brojnim studijama.
Budući da su naši brendovi snažni i prepoznatljivi, na tržište smo izašli pod linijom active nature i zaista su svi jednako dobro prihvaćeni.
4. Kakvu ulogu ima EU Ecolabel u B2B segmentu, posebno kad su u pitanju institucionalni i industrijski korisnici vaših proizvoda?
Očekivano, prvi kupci su bili turistički objekti koji su i sami krenuli u proces certifikacije, ali i brojni drugi na jadranskoj obali i otocima, koji su svjesni važnosti očuvanja našeg najvažnijeg resursa s aspekta turizma. No, moramo napomenuti kako su vizionari prisutni i u javnom sektoru te pokušavaju, u sklopu svojih mogućnosti, barem dio konvencionalnih proizvoda zamijeniti EU Ecolabel proizvodima. Ne smijemo zaboraviti spomenuti ni proizvodnju hrane gdje smo također u određenim segmentima čišćenja uspješno proveli zamjenu. Ono što je za svaku pohvalu je prošlogodišnja Odluka Vlade RH o provedbi zelene javne nabave koja će zasigurno pridonijeti podizanju svijesti društva o važnosti EU Ecolabel proizvoda općenito. No, nužno je osigurati i preduvjete za provedbu odluke, a tu prvenstveno mislim na procijenjene vrijednosti javne nabave i kriterije nevezane uz troškove.
5. Na koji način Saponia osigurava da su njezini proizvodi usklađeni s visokim ekološkim standardima koje zahtijeva EU Ecolabel, posebno u pogledu sastojaka i ambalaže?
Kriteriji za stjecanje certifikata su jasno definirani i obuhvaćaju sve aspekte proizvoda: ograničenja po pitanju udjela opasnih tvari, uporaba održivo dobivenih sirovina, mogućnost recikliranja i dizajn ambalaže, precizne smjernice za pravilno korištenje proizvoda uključujući maksimalnu primjensku koncentraciju koncentriranih proizvoda, pa sve do kontrole pripreme razrjeđenja u B2B segmentu kroz opremu.
6. Kako Saponia educira potrošače o važnosti EU Ecolabel certifikata i prednostima korištenja ekološki prihvatljivih proizvoda?
Izlazak linije proizvoda active nature u širokoj potrošnji pratila je snažna medijska kampanja u kojoj je isticana važnost i prednost korištenja ovih proizvoda. U B2B segmentu na dnevnoj osnovi prilikom svake edukacije i/ili prezentacije radimo na osvještavanju činjenice da je društvo izgrađeno od pojedinaca i da svaki pojedinac čini napredak i dovodi do kritične mase ljudi, a time i promjenom mindset-a društva.
7. Postoje li planovi za proširenje asortimana proizvoda s EU Ecolabel certifikatom u budućnosti?
Trenutno smo na tržištu široke potrošnje prisutni s proizvodima koji su volumno najveći, kada govorimo o potrošnji sredstava za čišćenje, dok u B2B segmentu imamo zaokružene cjeline općeg čišćenja i higijene kuhinje. Pratimo trendove na tržištu i spremni smo odgovoriti na sve njegove zahtjeve kada za to dođe vrijeme. Svakako bi istaknula da certifikat nije vječan. Njegovo trajanje je vezano za ograničeni vremenski period koji je maksimalno 5 godina, ali može biti i skraćen ukoliko dođe do novih spoznaja koje utječu na izmjene kriterija. Stoga, kako ovi proizvodi ne bi imali samo formu nego i sadržaj cijele priče, certificirani proizvodi su trajno otvoreni projekti tijekom kojih zaista želimo postići ekološki što prihvatljivije proizvode i smanjiti neželjeni utjecaj na okoliš.
8. Kako Saponia balansira između održivosti i ekonomske isplativosti, s obzirom na potencijalno veće troškove proizvodnje ekološki certificiranih proizvoda?
Dijelom je odgovor na ovo pitanje dano na samom početku. Ekonomska isplativost je stavljena u drugi plan. Troškovi su veći i zbog posebnih sirovina, i zbog troškova ispitivanja učinkovitosti u razvojnoj fazi, i zbog samog postupka izrade elaborata i certificiranja proizvoda. No, kako bi učinili ove proizvode što dostupnijima, radili smo i korekcije cijena na niže onog trena kada smo uspjeli pokriti fiksne troškove.
9. Koje su ključne prednosti EU Ecolabel certifikata za Saponiu u kontekstu poslovanja na domaćem i međunarodnom tržištu?
Nismo slučajno odabrali baš EU Ecolabel oznaku. Upravo njena vidljivost i prepoznatljivost na europskom tržištu su bili ključni u donošenju odluke. Iako je naša tržišna orijentacija trenutno najviše usmjerena na Adria regiju, strani kapital je došao k nama, a s njim i management izvan ovog područja, te je snaga ove oznake bila iznimno važna.
10. Koja je vaša poruka potrošačima koji žele donijeti ekološki osviještene odluke prilikom odabira proizvoda za čišćenje i njegu doma?
Tržište je preplavljeno proizvodima koji komuniciraju ekološko i zeleno, iako nerijetko neargumentirano. Ukoliko ste donijeli odluku biti proaktivni i sudjelovati u promjenama na bolje, odaberite proizvod EU Ecolabel jer je riječ o tipu I eko-oznaka i deklaracija prema normi EN ISO 14024:2000, jer je transparentan, obuhvaća cijeli životni ciklus proizvoda/usluga i ima neovisni sustav verifikacije što vam donosi jamstvo da ste zaista pokrenuli odnos prema prirodi na bolje.