Zelene tehničke specifikacije u nabavi brodova

Kako nabavljati zeleno kada je u pitanju nabava brodova?

U lipnju ove godine na EOJN je objavljeno prethodno savjetovanje Naručitelja Javna ustanova NP Plitvička jezera za kupnju brodova. Obzirom se radi o Nacionalnom parku iznimno je bitno za Naručitelja da se poštuju stroga pravila oko zaštite okoliša stoga je sami brod morao biti tehnički opisan na način da ispunjava upravo ta stroga pravila što manjeg štetnog učinka na okoliš.

U nastavku ovog članka ukratko ćemo se osvrnuti na tehničke specifikacije samog broda te naglasiti ono što je značajno za očuvanje okoliša u kojem će brod i prometovati.

Naručitelj nabavlja 3 broda putničko-izletničkog tipa za dnevnu plovidbu tijekom cijele godine, na kraćim izletničkim rutama po jezerima Nacionalnog parka Plitvička jezera. Oblik broda specificiran je na način da bude maksimalno  učinkovit čime se utječe na manju potrošnju energije i samim time manji utjecaj na okoliš. Također se propisuje da podvodni dio trupa mora biti zaštićen ekološki prihvatljivim premazom protiv obrastanja.

Prilikom odabira materijala gradnje broda, Naručitelj je uzeo u obzir uvjete plovidbe u zaštićenom području NP Plitvička jezera, ekološke standarde i održivost materijala te odlučio da materijal gradnje strukture broda bude kompozitni materijal, odnosno staklom ojačan poliester (SOP), engleski „glass reinforced plastic“ (GRP).

Materijal gradnje je odabran kako bi se u što većoj mjeri očuvala postojeća flora i fauna zbog prednosti koje definiraju prostorna ograničenja.

GRP je odabran iz slijedećih razloga:

  • uklanja se potreba za brušenjem metala čije se čestice u tom slučaju talože na području servisne obale, odnosno unutar parka u neposrednoj blizini jezera radi uklanjanja naslaga obraštanja,
  • galvanska korozija jedan je od značajnih izazova i problema, posebno naglašena kod brodova s aluminijskim trupom, a što u slučaju korištena GRP materijala nije slučaj
  • kompozitni materijal je lakši od metalnih materijala, lakši brod troši manje energije i autonomija mu je veća,
  • odabirom elektro-motora eliminiran je glavni izvor buke uzrokovan radom motora s unutrašnjim izgaranjem

Za pogon broda traže se dva elektro motora koja se energijom opskrbljuju putem baterija koje puni brodska solarna elektrana smještena na krovu broda, minimalne instalirane snage 11 kWp.

Ono što je značajno po utjecaj na okoliš, odnosno manji otisak je činjenica da Naručitelj traži da proizvodnja električne energije nakon 10 godina iznosi 90% nazivnog kapaciteta i više, što smanjuje potrebu za nabavom novog sustava i samim time otklanja stvaranje otpada koji se ne može ili se teško može reciklirati.

Zaključno, Naručitelj je prilikom tehničkog opisa broda uzeo u obzir bitne čimbenike potrebne da novonabavljeni brodovi zaista ispune sve stroge standarde potrebne za korištenje u strogo kontroliranim uvjetima kao što je Nacionalni park. Biti će na ponos Naručitelju koristiti nabavljene brodove u plovidbi .

PODIJELI: