Intervju s Nušom Korotaj, generalnom direktoricom
1. Možete li ukratko opisati projekt „Green Spa“ i aktivnosti koje kroz njega provodite?
ODGOVOR:
Terme Sveti Martin su zbog svoje strategije i načina poslovanja dobile nadimak „Zelene“ terme. S obzirom na velik utjecaj hotelske industrije i turizma na okoliš, jedan od naših strateških ciljeva je da se ono svede na minimum. Ulaganje u održiv način poslovanja znači ulaganje u zaštitu okoliša, u dobrobit lokalne zajednice i u nove zelene tehnologije, što je već prije desetak godina postalo važan element u našem strateškom planiranju. Svakako moram napomenuti kako Terme na svim razinama svojeg poslovanja uvode taj ekološki pristup i da kod nas nije samo ušteda energije prilikom korištenja klima uređaja u sobama, već se trudimo i do najsitnijih detalja provoditi zeleno poslovanje, npr. našim gostima nudimo mogućnost da preskoče usluge sobarice kako bi se uštedilo na potrošnji pitke vode i deterdženta. Sve to ističe nas kao posebne, jedinstvene, jača našu atraktivnost i time poziciju na tržištu, što na kraju dovodi i do pozitivnog poslovnog rezultata.
Glavni ciljevi resorta su edukacija zaposlenika, gostiju, ali i lokalnog stanovništva, kontinuirano investiranje u energetsku učinkovitost, korištenje prirodnih sredstava u održavanju zelenih površina, kontinuirano smanjenje neselektivnog otpada, korištenje što više materijala pogodnih za reciklažu, korištenje lokalno uzgojenih namirnica, povećanje suradnje s lokalnim dobavljačima, za maksimalni održivi razvoj turističke destinacije.
Uz zaposlenike, ulažemo velike napore u edukaciju gostiju o malim stvarima koje oni mogu učiniti kako bi svojim djelovanjem zaštitili okoliš u kojem borave. Tako se na svim katovima hotela mogu pronaći kante za razvrstavanje otpada, na stolovima QR cjenici kako bi se smanjilo tiskanje papira, uklonjena su jednokratna pakiranja s buffet stola kao i plastičan pribor, goste potičemo i na racionalno uzimanje hrane kako bi se smanjio otpad od iste, u sobama se nalazi prirodna kozmetika bez aditiva štetnih za okoliš i pakirana u višekratne ambalaže, a zanimljivost je i poklon iznenađenja ukoliko gosti odluče da im nije potrebno svakodnevno mijenjanje posteljine ili ručnika, kako bi se smanjila potrošnja vode i deterdženata koji zagađuje okoliš.
Uvijek tražimo načine kako bi materijale i sredstva iskoristili na najbolji mogući način, te ukoliko za to postoji mogućnost recikliramo iste. Najbolji primjer za to je suradnja s udrugama za napuštene životinje. Materijali koji se više ne mogu koristiti u resortu doniraju se kako bi se pomoglo u zbrinjavanju napuštenih životinja. Zaštita životinjskog svijeta, vrlo nam je važna, te tako tijekom novogodišnjih praznika više ne koristimo vatromet kako bi kućni ljubimci gostiju na smještaju, ali i sve životinje u blizini resorta mogli bez straha uživati u tim danima. Novac koji je prije bio namijenjen kupnji vatrometa sada se donira udrugama, a isto tako se i goste moli da ne koriste pirotehnička sredstva ne samo zbog zaštite životinja, već i zbog očuvanja okoliša, te im se nudi mogućnost da i sami doniraju istim udrugama ukoliko žele. Također sva sredstva koje gosti uplaćuju za smještaj svojih kućnih ljubimaca, terme doniraju udrugama za zaštitu životinja.
Kako bi svojim gostima ponudili nešto potpuno drugačije, u termama postoji mogućnost sudjelovanja na radionici izrade svijeća od otpadnih ulja. Kao resort koji ima nekoliko kuhinja dosjetili smo se kako na najbolji način iskoristiti i otpadna ulja iz kuhinja. Ona se sačuvaju, te filtriraju, pa uz dodatak sojinog voska i mirisnih eteričnih ulja pretvaraju u mirišljave svijeće koje ostaju kao uspomena na vrijeme provedeno u „zelenim termama“.
Izrazito nam je bitno kao poslovne partnere imati lokalne tvrtke i OPG-ove te na taj način poticati održivi turistički razvoj destinacije. Svjesni smo kako upravo naš resort nosi na svojim leđima najveći udio u turizmu, te stoga želimo zajedno sa svojim malim partnerima putem održive suradnje pomoći u razvoju lokalne, ali i regionalne zajednice. Već dugi niz godina u svojem poslovanju njegujemo suradnju s lokalnim dobavljačima i partnerima, od lokalno proizvedenih sokova OPG-a Hažić, domaćih međimurskih sireva, jaja iz OPG-a pa sve do vlastitog biodinamičkog vrta.
Kao prvi Healthness Resort u Europi koji cijeni dobrobit i razvoj svojih zaposlenika, naša tvrtka nudi razne motivacijske, edukacijske i zdrave programe za zaposlenike poput satova joge, sportskih programa te kontinuiranih profesionalnih usavršavanja. To dokazuje i najnoviji certifikat „Tvrtka prijatelj zdravlja“ kojeg smo primili kao prve toplice u Hrvatskoj, a također smo i prva hotelijerska tvrtka u Hrvatskoj koja s ponosom nosi certifikat “LGBTIQ+ radnopravnog poslodavca”, kojeg smo primili ove godine kao potvrdu o sudjelovanju u programu „Radnopravnost svima!“. Terme su se također uključile u projekt Tvrtka prijatelj obitelji te smo u siječnju uveli niz mjera za bolje upravljanje ljudskim potencijalima s naglaskom na usklađivanje profesionalnog i obiteljskog života zaposlenika.
2.Koje sve „zelene“ certifikate posjedujete?
ODGOVOR:
U posljednjih nekoliko godina našu smo zelenu strategiju intenzivirali i digli na vrlo zavidnu razinu, te tako postali i prvi hotel s oznakom EU Ecolabel, a sada se možemo pohvaliti i novim Green Key certifikatom. Terme Sveti Martin, prvi je hotel ovog tipa u Hrvatskoj koji je dobio oznaku EU Ecolabel na temelju svojih napora za smanjenje utjecaja na okoliš. Kako bi se ona dobila, hotel je morao zadovoljiti niz standarda i kriterija koji su ključni za zeleno poslovanje, a mi već dugi niz godina upravo takvo poslovanje i potičemo. Eu Ecolabel projekt je na kojem se u Termama Sveti Martin radilo nekoliko godina. Sama priprema dokumentacije i finaliziranje se radilo u razdoblju od dvije godine, no temelji za prijavu na ovaj projekt su nastali već mnogo ranije.
Certifikat Green Key vodeći je standard za izvrsnost u području ekološke odgovornosti i održivog poslovanja u turističkoj industriji. Ovaj prestižni certifikat predstavlja našu predanost pridržavanju strogih kriterija koje propisuje Zaklada za obrazovanje o okolišu (FEE). Također stoji i kao obećanje gostima da time što se odluče za naš ovaj resort, oni pomažu u brizi za okoliš i održivost. Visoki ekološki standardi održavaju se rigoroznom dokumentacijom i čestim revizijama.
Terme Sveti Martin ponosni su nositelj i drugih certifikata kao što su Certifikat ISO 50001:2011, Sustainable Hotel Certificate by UPUHH, Certifikat sustava upravljanja kvalitetom (ISO 9001), okolišem (ISO 14001), i informacijskom sigurnosti (ISO 27001) kao i Halal Certifikat, uz već gore navedene koji se usko vežu na naše ljudske potencijale i tako su dio naše ESG strategije.
S obzirom na sve navedeno svakako možemo reći da su Terme pokretač zelenog turizma u Međimurju i kao takve s ponosom ističu i Green Destination certifikat, odnosno nagradu koju je Međimurje primilo kao jedina regija u Hrvatskoj i tek 4. u svijetu.
Našim certifikatima svakom gostu dajemo do znanja kako je ovdje riječ o visoko kvalitetnoj destinaciji gdje se brine o okolišu, ali i lokalnoj zajednici, a isto tako našim kolegama iz branše predstavljamo i primjer dobre prakse, te rado dijelimo i prenosimo naša znanja i na druge jer smatramo kako je održiv način poslovanja jedini način poslovanja za budućnost.
3. Na koji ste način osigurali nabavu i kontinuiranu opskrbu prehrambenim namirnica od malih lokalnih proizvođača? Surađujete li izravno s pojedinim OPG-ima ili su OPG-i udruženi u proizvođačke organizacije, zadruge ili nešto treće?
ODGOVOR:
Više od 80% sastojaka koji se koriste u resortu proizvedeni su lokalno na obiteljskim gospodarstvima, koja svakodnevno opskrbljuju resort isključivo sezonskim, svježim i kvalitetnim namirnicama. Kako bismo ponudili kvalitetna, zdrava i nutritivno bogata jela, naš buffet uključuje i namirnice koje sami pripremamo u vlastitoj kuhinji (poput jogurta, maslaca, džemova, kruha od batata i banane, granole, chia pudinga, zobenih pahuljica, batata ili njoki od bundeve, ukiseljeno povrće, domaći keks i čokolada, kao i zdravi čips od batata). Sve naše slastice, torte i peciva također se rade “u kući” na bazi organskih sastojaka i bez umjetnih zaslađivača. Posljednjih godina pozornost je usmjerena i na specifične dijete te te se tako nudi veganska i vegetarijanska hrana kao i ona za osobe alergične na pojedine proizvode.
Resort Terme Sveti Martin također je prvi takav resort koji ima svoj biodinamički vrt. Sve biljke koje se uzgajaju u vrtu koriste se u kuhinji za stvaranje zdravih i hranjivih obroka. Biodinamika je holistički, ekološki i etički pristup poljoprivredi, vrtlarstvu, hrani i prehrani. Njeni principi i prakse temelje se na duhovnim uvidima i praktičnim prijedlozima dr. Rudolfa Steinera.
Terme Sveti Martin veliku važnost pridaju suradnji s lokalnim i domaćim proizvođačima, te na taj način potiču održivi razvoj destinacije. Dugi niz godina u svom poslovanju njeguje se suradnja s lokalnim dobavljačima i partnerima, od lokalno proizvedenih sokova OPG-a i vinarije Hažić, domaćih međimurskih sireva, kao i svježih jaja iz domaćeg dvorišta, a posebnost je i suradnja s vlastitim zaposlenicima kroz akciju „Radi i dodatno zaradi“. Ova akcija odnosi se na projekt koji je resort lansirao u vrh najboljih poslodavaca prema stručnom žiriju portala Moj posao, a koji je nastao iz prirode poslovanja, u kojoj se stvorio prostor za dodatnu zaradu zaposlenika, jačanje vizije, misije i koncepta tvrtke, zdrave organizacijske kulture, te dobivanje domaće kvalitete u dopremanju namirnica. Pojednostavljeno, Terme Sveti Martin od svojih vlastitih zaposlenika koji imaju poljoprivredna gospodarstva otkupljuju domaće proizvode i koriste ih za pripremu zdravih jela.
Jedna od ekološki održivih investicija tvrtke je bila i kupnja kompostera čime se značajno pridonijelo učinkovitosti gospodarenja otpadom u skladu s propisima o zaštiti okoliša. Smanjenje vremena utrošenog na rukovanje otpadom hrane omogućuje više vremena za ostale poslovne aktivnosti osoblja. Kupnjom kompostera i najsuvremenijom tehnologijom, otpad iz kuhinja ugostiteljskih objekata pretvara se u kompost u roku od 24 sata, čime se volumen otpada smanjuje i do 90%. Na ovaj higijenski i bez mirisa način resort reciklira vlastiti otpad koji koristimo kao kompost u vrtu ili ga vraćamo lokalnim proizvođačima i OPG-ovima, čime zaokružujemo ciklus vrlo važne suradnje s lokalnom zajednicom.